Friday, October 8, 2010

Oh Phising di YM ;)


Sedang Amir leka merayau-rayau di dunia siber , tiba-tiba windows YM amir pop up . Aik ? Nama dah lah pelik . Tak kenal macam mana ada dalam list YM Amir pun tak perasan . Haishh . Dunia internet sekarang . Macam-macam cara nak perangkap pengguna . Nasib baik lak Amir lah tak faham dan tau apa benda tuh sebenarnya . Tengok lah sendiri dengan apa yang Amir balas kepada user tersebut . Nampak sangat ianya adalah automated respond bot . Menggunakan ayat untuk menarik perhatian kita untuk click pada link yang diberi .

Kemungkinan besar ia adalah untuk mencuri segala maklumat peribadai yang kita gunakan untuk online banking , ebay , paypal dan sewaktunya yang berkaitan dengan akaun atau belian di internet . Kepada semua blgoger anda disarankan untuk kenali sesiapa sahaja yang ingin menjadi anda rakan bualan di YM . Jangan sesekali bot seperti ini yang menjadi rakan bual anda di YM . Bahaya . Berhati-hati ya para blogger . ;)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Free Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design